2011-08-22

Agar Kedatanganmu disambut seindah dan sesuci hari lembaran.. Aidilfitri


Assalamualaikum w.b.t. dan Salam sejahtera..

     Selamat datang dan  tahniah!! diucapkan kepada mahasiswa mahasiswi baru yang telah terpilih untuk  memasuki  Universiti Kebangsaan Malaysia bagi sesi 2011/2012. Berbanggalah.. kerana adik-adik merupakan antara insan yang terpilih untuk menjejaki kaki ke menara gading setelah berpenat lelah didalam pengajian samaada di sekolah, matrikulasi atau mana-mana pusat pengajian. Juga tidak lupa ucapan selamat kembali semula ke kampus kepada semua warga kampus (tahun dua hingga tahun empat) setelah lebih kurang empat bulan kita bercuti setelah tamat  sesi pengajian bagi semesta 2010/2011. Mudah-mudahan cuti panjang yang dilalui memberi semangat dan nafas baru untuk kita sama-sama menempuhi perjuangan didalam menuntut ilmu di universiti yang kita cintai ini.

Rakan-rakan seperjuangan sekalian..

    Sesungguhnya alam pengajian yang kita tempuhi samaada diperingkat sekolah, matrikulasi dan seumpamanya adalah berbeza dengan alam pengajian di Universiti. Pengajian di universiti sudah tentu lebih mencabar berbanding zaman persekolahan. Perlunya persediaan diperingkat adik-adik dan rakan-rakan khususnya kepada mahasiswa mahasiswi baru yang akan mendaftarkan diri untuk melakukan persediaan yang rapi dan secukupnya agar  tidak mengalami kesulitan pada kemudian hari terutama sewaktu menempuhi hidup di alam kampus. Antara persediaan-persediaan yang perlu dilakukan adalah:

  1. Mental: Akal fikiran yang sihat dan cerdas amat diperlukan oleh mahasiswa dan mahasiswi agar mereka dapat menumpukan perhatian mereka didalam menuntut ilmu. Rakan-rakan juga perlu cepat dan cekap didalam membuat sesuatu keputusan serta mengambil tindakan didalam setiap perkara kerana beban dan tanggungjawab rakan-rakan di Universiti pasti bertambah apabila bergelar sebagai mahasiswa atau mahasiswi.   
  2. Fizikal: Akal yang cerdas datangnya daripada tubuh badan yang sihat dan cergas. Kesihatan tubuh badan rakan-rakan perlu dijaga seperti menjaga makan dan minum, bersukan dan bersenam pada setiap hari. Biasakan diri dengan aktiviti lasak dan mencabar supaya kita menjadi lebih berani, bersemangat, tahan lasak serta tidak mudah putus asa untuk mencapai sesuatu matlamat.
  3. Rohani: Perlengkapkan diri  rakan-rakan dengan pengisian rohani kerana ia merupakan sumber kekuatan dalaman yang boleh mendorong kita untuk terus bersemangat, istiqamah dalam melakukan kerja kebajikan, teguh dengan nilai-nilai dan prinsip agama, berkelakuan dan beraklak mulia pada setiap masa. Kekuatan dalaman ini merupakan hasil pengabdian diri seorang hamba kepada Khalid (pencipta). Walau bagaimanapun diingatkan supaya rakan-rakan sentiasa mencari peluang untuk menghadiri kuliah-kuliah agama dan bersahabat dengan rakan-rakan yang baik agar kita tidak mudah hanyut dan leka dengan dengan kesibukan dunia yang berpanjangan.
  4. Emosi: Mahasiswa yang cemerlang perlu stabil emosi mereka. Mereka tidak mudah terpedaya dengan keinginan nafsu diri mereka sendiri dan pengaruh  luar yang menganggu hidup mereka. Perlunya kita menilai sesuatu perkara berlandaskan ilmu pengetahuan dan akal yang waras agar segala keputusan dan tindakan tidak dipengaruhi oleh perasaan yang tidak terkawal.

Disini juga saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan strategi belajar di Universiti yang terdapat sedikit perbezaan cara kita belajar disekolah. Strategi ini penting agar kita tidak tersilap memilih langkah sehinggakan gagal mencapai kecemerlangan didalam akademik dan tidak menguasai kemahiran yang penting yang diperlukan oleh seseorang mahasiswa. Antara strateginya adalah:
  • Rakan-rakan perlu merancang dan mengatur masa antara tugasan akademik, tugasan persatuan, tugasan peribadi dan sebagainya. Lakukan tugasan-tugasan dan tanggungjawab yang diamanahkan mengikut keutamaan.
  • Tepati waktu kuliah dan kelas tutorial, jangan cuba ponteng kelas sekiranya rakan-rakan tidak ada alasan yang kukuh untuk berbuat demikian. Fokus! Fokus! dan fokus sewaktu belajar didalam kuliah . 
  • Catat dan susun nota yang perlu dengan kemas dan teratur kerana nota-nota tersebut amat penting sewaktu melakukan ulangkaji terutama sewaktu minggu peperiksaaan. Kebanyakan soalan peperiksaan merujuk kepada nota yang dicatat dan penyampaian pensyarah, bukan berdasarkan buku rujukan yang dibeli semata-mata. 
  • Siapkan segera tugasan bertulis yang diberikan oleh pensyarah kerana kita tidak tahu tugasan dan tanggungjawab yang akan datang.. mungkin akan bertambah. Kesimpulannya.. Usah bertangguh! 
  • Elakkan diri daripada belajar atau mengulangkaji ditempat yang terdapat banyak gangguan yang tidak sepatutnya seperti bunyi bising, berbau busuk dan sebagainya. 
  • Perlu melatih diri untuk cepat membaca dan mencatat isi-isi penting sewaktu mengulangkaji dan melakukan tugasan. 
  • Study week hanya waktu untuk kita mengulangkaji pelajaran.. jangan melakukan perkara yang tidak berkaitan serta tidak berfaedah yang langsung tidak  membantu didalam peningkatan ilmu dan kefahaman. 
  • Rapatlah dengan pensyarah dengan ikhlas untuk bertanya dan berbincang sesuatu masalah atau soalan yang tidak difahami. Berhati-hati, kadang kala pensyarah boleh menilai siapa diri anda.
    Sebagai pesanan akhir.. sekali lagi, rakan-rakan perlu bijak dalam membahagikan masa dengan sebaik mungkin kerana antara faktor kegagalan mahasiswa dan mahasiswi di universiti disebabkan oleh kegagalan didalam mengurus waktu mereka dengan sebaik mungkin. Selain itu, rakan-rakan perlu belajar berdikari kerana tiada siapa lagi yang boleh menjaga dan mengawasi diri adik-adik dan rakan-rakan sepenuhnya sepertimana sewaktu zaman persekolahan. Jangan sesekali mudah terpengaruh dengan anasir-anasir negatif seperti membonceng dengan rakan yang bukan muhrim, merokok, bercouple, mendedahkan aurat serta aktiviti-aktiviti sosial yang tidak bersifat ilmiah. Perkara negatif yang dilakukan pasti meninggalkan kesan yang buruk kepada diri rakan-rakan pada masa akan datang. 


    Selamat meneruskan puasa Ramadhan,

    Selamat Hari Raya Aidilfitri,

    Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan, 

    Selamat beramal!!

    Wan Ahmad Fahmi Bin Wan Abdul Hamed
    Biro Kerohanian & Pembangunan Insan
    PMUKM 2010/2011


    6 comments:

    Anonymous said...

    excellent points altogether, you simply gained a new reader.
    What may you suggest in regards to your submit that you simply made some days ago?
    Any positive?

    My web page - vexxhost recommendations

    Anonymous said...

    Heya i am for the primary time here. I came across this board
    and I in finding It truly useful & it helped me
    out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided me.


    my weblog cloud Sites down june 29 2012

    Anonymous said...

    Spot on with this write-up, I really believe that this web site needs a
    great deal more attention. I'll probably be returning to read more, thanks for the information!

    Here is my website www.heliumbeta.Com

    Anonymous said...

    I will immediately grab your rss as I can not to find
    your email subscription link or e-newsletter service.
    Do you've any? Kindly allow me realize in order that I could subscribe. Thanks.

    my web-site :: dedicated hosting price comparison

    Anonymous said...

    I quite like reading a post that can make people think.
    Also, thank you for permitting me to comment!

    Here is my web-site :: vexxhost testimonies

    Anonymous said...

    Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a weblog web site?

    The account aided me a applicable deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast provided brilliant transparent idea

    Here is my weblog: hostpapa Reviews