2012-03-27

Kenapa takut dengan Islam? - Prof. Dr Abdul Wadud as-Shatibi

Alhamdulillah malam ini berpeluang mendengar kuliah yang disampaikan oleh YB Dato' Taib Azamuddin Mohd Taib. InsyaAllah saya akan kongsikan beberapa isi penting bersama rakan-rakan diruang maya ini.

     Didalam al-Quran ada menyebut tiga golongan manusia yang hidup diatas muka bumi ini. Iaitu golongan beriman, golongan munafiq dan golongan kafir. Ini amat bertepatan dengan penurunan wahyu al-Quran iaitu terdapat tiga surah yang berkaitan dengan ketiga-tiga golongan ini iaitu surah al-Mukminun, surah al-Munafiqun dan surah al-Kafirun.

     Hari ini kita melihat umat sendiri yang cuba memberi gambaran yang buruk terhadap Islam sebagai contoh Salman Rushdie yang menghina nabi Muhammad dan Isteri Rasulullah melalui karangannya dalam buku "Ayat-ayat Syaitan". Ulamak telah menghukumkan Salman Rushdie sebagai seorang yang murtad, malah Imam Khomeini mengeluarkan fatwa halal darah Salman Rushdie. Gambaran Islam yang sebenar dan indah yang seharusnya dikempen oleh umat Islam kepada umat manusia telah hilang daripada jiwa umat Islam dan hilangnya ketokohan pusat-pusat pengajian terkenal di tanah air Malaysia. Dimanakah kehebatan Kolej Islam Malaya/ Klang (sekarang KISAS), dimanakah kehebatan Maktab Mahmud di Kedah, Maahad Muhammadi di Kelantan dan lain-lain tempat? semuanya semakin terhakis kualitinya. Perkara ini yang perlu disedari oleh umat Islam dan perlu dikembali semula kehebatan pusat pengajian ini.

     Seharusnya, kita perlu kempen berkenaan keadilan negara Islam kepada orang kafir dengan sebaik mungkin. Wujudnya negara Islam pasti akan menjaga hak-hak umat Islam dan bukan Islam. Hak-hak orang bukan Islam sebagaimana yang digariskan oleh Prof. Dr Abdul Wadud as-Shatibi didalam bukunya "Limaza yakhafun al-Islam?" atau "kenapa takut dengan Islam?". Beliau menyatakan terdapat 6 hak orang bukan Islam yang bertaraf zimmi (tidak memusuhi Islam) didalam negara Islam:
  1. Hak perlindungan - Wajib bagi kerajaan untuk memberi perlindungan dan keselamatan kepada mereka dan keluarga. 
  2. Nyawa mereka terpelihara - sebagai contoh sekiranya seseorang Islam membunuh orang bukan Islam atas perkara yang bukan haq, maka hukuman qisas (bunuh balas bunuh) akan dikenakan keatas orang tersebut.
  3. Perlindungan harta - sekiranya seseorang Islam mencuri harta orang bukan Islam, sekiranya dithabitkan kesalahan keatas orang Islam tersebut, maka hukuman potong tangan dikenakan keatasnya (hukuman hudud). Sekiranya orang Islam berhutang dengan orang yang bukan Islam, maka wajib membayarnya sekiranya tidak membayar walaupun ia mampu, maka hakim wajib menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam tersebut.
  4. Mendapat perlindungan kepentingan - tidak boleh mencela dan mencaci serta berdusta kepada orang bukan Islam
  5. Berhak mendapat bantuan - bagi golongan yang tidak berdaya, tua dan hidup susah apabila jelas kesusahannya. Bantuan dibahagiakan secara adil mengikut kadar bahagian masing-masing.
  6. Merdeka mengamalkan agama masing-masing - samaada dari segi kepercayaan/pegangan atau cara mereka beribadah (upacara). Mereka tidak dipaksa untuk memeluk agama Islam.
 Demikianlah, gambaran negara Islam apabila Islam didaulatkan di sesebuah negara. Kerana Islam itu membawa rahmat ke seluruh alam. Semua makhluk sama ada manusia, haiwan dan tumbuhan pasti akan merasai rahmat yang dilimpahkan oleh Allah s.w.t.

SubhanAllahi Wa bi Hamdih..





4 comments:

Anonymous said...

I pay a visit each day a few websites and information sites to read
content, however this weblog gives quality based writing.



Here is my web site JustHost Testimonials

Anonymous said...

If you would like to grow your experience simply keep visiting
this web page and be updated with the newest news posted here.


My page http://bestcloudcomputingoffers.com/netdepot

Anonymous said...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is required to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% positive. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Kudos

Also visit my blog post; yahoo web hosting help

Anonymous said...

Hi there to all, the contents present at this website are actually remarkable for people experience, well, keep up the nice work fellows.


Look into my weblog :: ipage Evaluations